Naar Belgie via Limburg

REISVERSLAG 2015/2

 

Na onze ruim drieweekse reis door noord-oost Groningen, zijn wij een weekje thuis geweest om het e.e.a. te regelen. Op vrijdag 17/7 ingescheept voor onze reis naar België en ’s avonds nog gezellig met broer Philip en schoonzus Mariana een afscheids wijntje gedronken in het clubhuis van onze watersportvereniging.

Zaterdag 18/7 uit Harlingen vertrokken en na diesel gebunkerd te hebben om 16.35u afgemeerd aan een uitloper van het Sneekermeer. Het was die dag mooi weer, maar de volgende dag, zondag 19/7, regende het ’s morgens pijpestelen en was het maar 14o! Wij varen door de noord-oostpolder. Na de prinses Margrietsluis en de Friese sluis (5,5m verval) meerden we om 16.45u af in een privé haventje van een v.d. Valk restaurant vlakbij Emmeloord. Wij waren er de enigen en konden er gratis liggen. ’s Avonds in hun restaurant een hapje gegeten. Het was er razend druk. Het leek wel of de hele polder er zat! De volgende dag, maandag 20/7, na de Urkersluis in de haven van Urk afgemeerd om boodschappen te doen en na de Ketelsluis en de Kampersluis afgemeerd aan een passantensteiger (“De Lemmerse Veert”) vlakbij Lelystad. Wij varen dus nu door de Flevo-polder. Mooie lange kanalen die prachtig begroeid zijn en heerlijk rustig.

Dinsdag 21/7 is het mooi weer en warm! Na de Vaartsluis en de Zuiderzeesluis varen we door Muiden. Door het mooie weer zijn de terrasjes overvol. Gezellig. Na de zeesluis Muiden meren we om 16u af in Weesp. Door het mooie weer en de vakantieperiode is het heel druk, maar we vinden  altijd wel een plaatsje! Woensdag varen we van Weesp naar Maarssen over de wondermooie Vecht met alle buitenplaatsen en theekoepeltjes. Helaas zijn er meer bootjes dan alleen die van ons en moeten we in konvooi varen. Er zijn talloze bruggen waar we lang voor moeten liggen wachten en de max. toegelaten snelheid op de Vecht is 6 km. per uur. Dat is niet erg, want zo kun je van al dat moois genieten. Het is voor ons niet de eerste keer, maar het blijft mooi!

Donderdag 23/7 doe ik ‘s morgens eerst boodschappen in Maarssen en dan vertrekken we richting Utrecht. Aan de rand van Utrecht lagen altijd hele rijen woonboten, waarop het oudste beroep ter wereld werd uitgeoefend. Maar na een verbod hierop van de gemeente Utrecht, liggen de boten er nu verlaten bij! Na de Weerdsluis in Utrecht, meren we om 13.45u af aan een mooi passantenhaventje aan de Nieuwekade in Utrecht. Tegenover ons is een rederij van rondvaartboten. Er liggen er heel wat afgemeerd en ’s avonds worden er dat nog meer.

’s Middags komt een vriendin langs, die we al heel lang niet hebben gezien. Wij hebben dus heel wat bij te praten. Aan het eind van de middag komt haar man ook langs, drinken we een wijntje en gaan we een hapje eten bij een Italiaan aan de Oudegracht op een kelderterras aan het water. Vanwege het mooie weer is het  bij alle restaurants erg druk en moeten we even op een tafeltje wachten. Hun jongste zoon komt ook langs en eet een hapje mee.

De volgende dag, vrijdag 24/7, slaat het weer om. Het is eerst nog droog, maar dan komen er buien. We varen van Utrecht naar Heusden en hebben 6 sluizen (de Noordersluis in Nieuwegein, de Zuidersluis op het Merwedekanaal ten N. van de Lek, de Wilhelminasluis op de Lek, de Grote sluis in Vianen (Merwedekanaal ten Z. van de Lek), de Grote Merwedesluis en de Wilhelminasluis bij Andel. Het is uiteindelijk al 19.30u als we afmeren in het vestingstadje Heusden. We hebben er de allerlaatste vrije box! Omdat het al zo laat is en er geen tijd meer is om te koken, gaan we een heerlijke pannenkoek met brie en zalm eten bij de Pannenkoekenbakker.

Zaterdag 25/7 is heel slecht weer voorspeld. Harde wind, tot windkracht 9 met zware windstoten en veel regen. Toch wagen we het er maar op. We vertrekken uit Heusden als één van de weinigen en gaan bij Legerstee, een eindje verderop, diesel bunkeren. We varen op de Maas en hebben de wind van achteren. Het is gelukkig heel rustig wat de beroepsvaart betreft. Wel zien we enkele motorboten, die net als wij de elementen trotseren. Het waait zo hard (code oranje voor Brabant) dat er echte golven met schuimkoppen op de Maas ontstaan! Bovendien stortregent het voortdurend. Het is niet leuk, temeer daar we ook nog driemaal een sluis hebben. Maar we moeten op een bepaalde datum in Maastricht zijn, waar we een auto huren en naar Saarbrücken (Dld.) rijden om de 75e verjaardag van een goede vriend mee te vieren.

Na sluis Empel varen we op het (voor ons) nieuwe Maxima-kanaal, dat er nieuw en nogal kaal uitziet wat de begroeiing betreft en na sluis Hintham varen we op de Zuid-Willemsvaart. Na de nieuwe sluis Schijndel meren we om 16.45u af in de jachthaven van Veghel, waar we al eens eerder waren, maar toen met heel mooi weer! De haven ligt erg vol, maar we vinden gelukkig nog een plek. Zondag 26/7 leggen we, na 4 sluizen, aan de walkant aan bij Helmond. De dag begon mooi met zon, later kwam er flinke bewolking, ’s avonds en ’s nachts veel regen.

De volgende dag is het heel slecht weer met veel buien. We hebben 5 sluizen en leggen om 16.20u aan in de passantenhaven van Weert. Een vrij nieuwe haven met een geavanceerd systeem van aanmelden en betalen, nl. q-marking. Na je aangemeld te hebben via internet of telefoon maak je met je telefoon een foto van het q-mark, waarna je de website van de haven krijgt. Daarop moet je je aanmelden en betalen via je bank. Pas daarna krijg je walstroom (elektriciteit). Het waaide heel hard, maar er was ook zon in de namiddag.

Dinsdag 28/7 verlaten we Weert en bereiken na 3 sluizen (we varen nu in Belgisch Limburg) de jachthaven van Bocholt. Mooi gelegen en niet duur (€ 7,50 incl. stroom). Prettig is vooral dat er een supermarkt van Delhaize op enkele minuten lopen van de jachthaven is. Woensdag blijven we een dagje in deze haven en bezoeken het stadje. Er is niet veel aan, behalve de Laurentiuskerk. Hij is tot 5u open voor bezichtiging, maar als wij er om 4u voor staan blijkt hij stevig op slot! Dus ons verdriet maar verdronken met een biertje op een terras, waar je bijna wegwaaide door de stevige wind.

Donderdag 30/7 varen we van Bocholt naar Maastricht. Het kanaal is recht en lang met mooie begroeiing en heel rustig. Helaas krijgen we onderweg iets in de schroef, waardoor de schroef nauwelijks nog snelheid kan maken. Omdat er heel veel waterplanten groeien, denken we dat er een kluit om de schroef zit. We hebben weliswaar een trossensnijder bij de schroef zitten, maar die heeft kennelijk zijn werk niet gedaan, denken we. Hans slaat achteruit en herhaalt dit een paar maal. Meestal raakt het corpus delicti dan wel los. Helaas werkt dat niet deze keer en de schroef zit een stuk onder de boot, zodat je ook niets kunt zien. We varen dus verder met een snelheid van 5km/per uur en dat schiet niet erg op. Onderweg slaat Hans nog een paar maal achteruit zonder resultaat! We varen dus langzaam verder tot we in de buurt van Maastricht zijn, waar we voor sluis Bosscheveld een tijdje moeten wachten en aan de kade aanleggen. Hans ziet dan een enorme grote distelplant met een brede stengel onder het zwemplateau. Met de pikhaak heeft hij de grootste moeite om de plant los te rukken. Toch lukt dit en tot onze verbazing komt er een groot stuk dik plastic mee. Het blijkt een verpakking voor 6 flessen Cola. Dan blijkt dat de trossensnijder wel zijn werk heeft gedaan, want aan de onderkant van het plastic zie je de kartelranden van de trossensnijder! De plant heeft het stuk plastic echter tegengehouden. We zijn erg blij dat het probleem is opgelost, varen de sluis in en na het schutten varen we op de Maas. Na korte tijd varen we de sluis van jachthaven het Bassin  Maastricht in, waar we om 17.30u afmeren.

Vrijdag 31/7 doen we een “dagje Maastricht”! De markt, heel groot en heel druk, winkeltjes, terrasjes. Eerst drinken we wat op een terras aan de markt en later op de middag op een terras aan het Onze Lieve Vrouwenplein, ons favoriete plein. Het is prachtig weer en het is overal heel druk. ’s Avonds eten we een heerlijk vismenu in een visrestaurant in de jachthaven, schuin tegenover de boot.

De volgende dag moeten we naar het feest in Saarbrücken. Minoes moet op de boot passen en we laten haar achter met een hoop eten en een ventilator! We hebben een auto gehuurd, het is ong. 2 ½ u. rijden. Het is heel warm, gelukkig heeft de auto airco. We rijden een deel door België richting Luik, dan een stuk langs Luxemburg, waarna we in Duitsland rijden. De natuur is schitterend. Heuvels en dalen, bochten in de weg. Klimmen en weer naar beneden. Heel afwisselend. In de loop van de middag komen we aan in het hotel, waar het feest zal plaatsvinden en waar we een kamer hebben besteld. Het is heel warm. Hans gaat zwemmen in het zwembad van het hotel en ik ga wat lezen. Na ons in feestkledij te hebben gestoken gaan we de jarige feliciteren. Wij en nog ong. 80 andere gasten, worden in de tuin ontvangen met een glas sekt. Na een uur gaan we binnen aan tafel. Er zijn 5 heel lange tafels, beeldig gedekt met kaarsen en bloemstukjes. We hebben een uitgebreid heerlijk diner. Tussendoor heet de gastheer ieder welkom en heeft voor iedereen een persoonlijk woord. De jongste twee zoons, een tweeling van 25 jaar, lezen om beurten een stuk van een heel lang gedicht voor, dat zij samen hebben gemaakt en dat een groot deel van het leven van hun vader en het gezin in dichtvorm belicht! Het feest duurt tot 1u ’s nachts. Gelukkig hebben we maar een klein stukje af te leggen naar onze hotelkamer. De volgende morgen, na een uitgebreid ontbijt, worden we nog verwacht bij onze vriend thuis, samen met andere gasten die in het hotel overnacht hebben. We drinken wat op het terras onder een grote parasol. Het is bloedheet weer, maar het uitzicht is prachtig.

Om 12.45u nemen we afscheid en rijden dezelfde prachtige weg weer terug. Om 15.10 zetten we de auto op een parkeerplaats bij de haven. Minoes is heel blij ons weer te zien en wil direct eten hebben! Al het achtergelaten eten is op…..

Maandag 3 augustus moet Hans de auto weer inleveren. Daarna vertrekken we langs de andere kant van de haven en varen de zgn. historische route. We zien oude stukken vestingmuur en moeten door een sluis uit 1825, die nog helemaal met de hand bediend wordt! We varen een stuk dezelfde route als donderdag en belanden weer in de haven van Bocholt. Het is snikheet weer, 35o, dus dan is het heerlijk om te varen. Hans heeft de ramen eruit gehaald, de boot is aan alle kanten open voor het doorwaaien en een grote parasol beschermt ons tegen de zon. Zo is het wel min of meer uit te houden. Aan het eind van de middag leggen we in Bocholt aan en gaan meteen naar Delhaize om te fourageren. ’s Avonds zit ik nog lang in een stoeltje op het dek. Het begint dan langzaamaan heerlijk te worden. ’s Nachts word ik wakker van de regen en ga snel alle ramen dichtdoen.

Het is nu dinsdag 4 augustus en het is heel slecht weer. Regen, regen, regen. Later op de dag wordt het droog en komt de zon zowaar. We liggen bij een watersportvereniging (De blauwe kei) in een smal kanaal dat naar Leopoldsburg gaat. Het is een prachtige afmeerplaats qua natuurschoon. Tot onze stomme verbazing komt de ene na de andere vrachtboot langsvaren richting Leopoldsburg. Woensdag 5 augustus is het prachtig weer en het wordt erg warm. Helaas hebben wij veel sluizen. Tot aan de jachthaven van Geel, waar we nu liggen, zijn het er acht en we moeten steeds lang wachten bij elke sluis, omdat ze verkeerd staan.

Morgen gaan we naar Mechelen, dat zeer de moeite waard schijnt te zijn en dan naar Antwerpen. Het weer blijft mooi, zei de havenmeester!

We hebben tot nu toe 534 km. afgelegd en 41 sluizen gehad.