Van Harlingen naar Muiden

REIS NAAR FRANKRIJK 2017.

Reisverslag 1.

 

Beste familie, vrienden en bekenden,

Omdat wij een weekend van de Excellent Yacht Club hadden in Muiden ter opening van het vaarseizoen, zijn wij dit jaar wat eerder vertrokken om vanuit Muiden richting Frankrijk te gaan.

Wij hebben de boot volgestouwd met spullen (inschepen heet dat) en zijn maandag 5 juni vanuit onze thuishaven vertrokken. Omdat het vertrek toch later werd dan gepland, zijn we na een uurtje varen afgemeerd in Franeker, de stadshaven. De pech die wij normaal wat verder tijdens de reis hebben, begon dit jaar al direct. Eén van de twee vaarcomputers, waarop het digitale vaarprogramma, bleek kapot. Thuis werkte hij nog. Maar op één computer kunnen we ook  varen. Mocht deze computer het ook begeven (ze hangen boven het hoofd van Hans), dan hebben we nog een laptop die we op het dashboard plaatsen.

De volgende morgen wilden we vroeg vertrekken: boegschroef kapot. Na twee uur hard werken had Hans hem weer gerepareerd. Met de heel harde wind van dat moment heb je boegschroef en hekschroef hard nodig met manoeuvreren. Onderweg enorme hoosbuien en op het Sneekermeer spookte het zo erg (inmiddels windkracht 8), dat het boegwater over de kap vloog en net zo hard naar binnen kwam. Het leek wel of we onder de douche stonden, het stroomde naar binnen. We zijn omgekeerd (je moet niet vragen hoe) en teruggevaren naar Irnsum, waar we met heel veel moeite de boot konden aanleggen. Storm en harde windstoten. De hele avond en nacht bleef het spoken, alles omlijst door enorme hoosbuien. Het was bovendien erg koud, dus de kachel aan. Leuk begin van de vakantie!

Woensdag 7/6 waaide het nog steeds heel hard, veel regen en erg koud (12.8o). We wilden eigenlijk een nieuwe poging wagen over het Sneekermeer, dat we so-wie-so over moeten. Maar………de startmotor deed het niet, dus kan je niet varen. Maar na een uurtje dat ook weer gefikst en zijn we nog weer een stukje verder teruggevaren naar de stadshaven van Grou. ’s Avonds wordt de wind minder en breekt de lucht wat. De zon komt erdoor en wordt het toch nog een vriendelijke avond!

We besluiten alle pech achter ons te laten en gaan lekker eten bij restaurant ’t Kofschip. Een aanrader. Goed verzorgd en niet duur.

Donderdag 8/6 regent het, het is koud, het waait nog hard. Vroeg vertrokken, want we lopen achter op het reisschema. Hans zit in het bestuur van de Excellent Yacht Club en heeft het weekend mede georganiseerd en omdat hij penningmeester is en de penningen beheert moet hij namens de club alles in Muiden betalen. Vrijdagavond op z’n laatst worden we in Muiden verwacht. We steken nu zonder problemen het Sneeker meer en het Heeger meer over en varen via Lemmer de N.O. polder in. Dat is de snelste route, maar wel saai. Maar we moeten kilometers maken en een boot is geen auto! We kunnen max. 12 à 13 km. per uur varen en we moeten nog een kleine 200km!! Gelukkig komt de zon ’s middags af en toe door en wordt het zicht beter, want we hebben urenlang regen gehad en zagen de betonning op de vaarroute nauwelijks!

Na 4 sluizen, waar we ook moeten wachten, meren we om 19.45u af in de jachthaven Roggebotsluis. We hebben 100km gevaren en dat hebben we in de 18 jaar dat we varen nog nooit op één dag gedaan! Helaas merkt Hans onderweg, dat de dynamo niet meer bijlaadt en die is pas twee jaar oud! Gelukkig kunnen we walstroom hebben in de jachthaven, zodat de accu’s weer bijladen.

De volgende dag moeten we nog 80 km en over de randmeren. ’s Nachts regende het steeds en nu onweer met hevige buien! Leuk zo’n trip! Na de Roggebotsluis moeten we wachten bij de Nijkerkersluis en tot onze verrassing ligt daar ook de mooie Excellent “Guusje” van de voorzitter en zijn vrouw, Pascal en Rion. Wij dachten, dat zij al in Muiden zouden zijn, maar zij hadden ook technische pech (onze boot 17 jaar oud, die van hen 1 jaar oud!) en daardoor laat. De tocht over het Veluwemeer ging wel, maar eenmaal op het Markermeer nam de wind toe, werd het water opgestuwd tot behoorlijke golven (korte golfslag) en sloeg het boegwater tegen de ramen zodat de ruitenwissers steeds moesten werken! Onderweg werd het beter weer, geen regen meer en wat blauwe lucht en zon. Met prachtig weer om 17.30u afgemeerd in de Muider jachthaven aan de voet van het Muiderslot. Prachtig! De andere Excellents liggen al keurig afgemeerd en we worden hartelijk begroet. Alleen zijn nu de boeg- en de hekschroef kapot. Hans krijgt er geen beweging in en omdat er ook iets is met de dynamo, besluiten we na het Excellent weekend hier te blijven liggen en een monteur de boel na te laten kijken.

Zaterdag 10/6 worden we om 12u verwacht bij het eetcafé Graaf Floris V tegenover de sluis, die middenin het stadje ligt. We krijgen koffie en een uitgebreide koffietafel/lunch met allerlei lekkers. Intussen komen er twee stadsgidsen binnen, die ons mee gaan nemen op een stadswandeling. Leuk, je wordt geattendeerd op allerlei zaken die je normaal niet zou zien of weten en er worden allerlei wetenswaardigheden verteld. Muiden is een vestingstad met een rijk verleden. Vanwege de strategisch belangrijke ligging maakte Muiden deel uit van de Oude en Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam. Deze verdedigingslinies waren opgezet om te voorkomen dat vijanden uit het oosten het rijke Amsterdam bereikten. We zien Fort D, onderdeel van de Vesting Muiden en gebouwd in 1876. Het is een bomvrije kazerne. Alleen de voorkant met de vele ramen is te zien, de achterkant (oostkant) is bedekt met aarde, want dat hield de kogels goed tegen! We zien de Keetpoortsluis, een klein, nog met de hand bediend sluisje. We boffen, er moet een bootje door dus hij wordt bediend door een sluiswachter. Die lustig staat te draaien tot de sluisdeuren open dan wel dicht gaan. We bezichtigen de Grote of Sint Nicolaaskerk in 1425 gebouwd en de moeite waard. We zien een gedenksteen op de muur van een vroegere school, waarop in vergulde sierlijke letters staat vermeld dat Hare Majesteit Koningin Wilhelmina in gezelschap van haar moeder (Koningin Emma) Muiden heeft bezocht in 1900 ter gelegenheid van de Revue der Visschersvloot op de Zuiderzee!!  Daarna zijgen we moe, maar voldaan neer op het terras van Graaf Floris aan de water/sluiskant en genieten van thee/koffie met appelgebak. De Groote Zeesluis is omstreeks 1674 gebouwd om overstromingen vanuit de toenmalige Zuiderzee tegen te gaan. In 1975-1976 werd de sluis gerestaureerd en gemoderniseerd. Hydraulische installaties namen het handwerk om de sluisdeuren te bedienen over. De sluis wordt nu voornamelijk gebruikt voor de pleziervaart. Tot groot vermaak van de vele mensen op de terrasjes langs de sluiskant! Na de thee/koffie is het weer lopen geblazen en wel naar het Muiderslot. Het Muiderslot is een middeleeuwse burcht uit 1285. Graaf Floris V liet een stenen vesting bouwen op een strategische plek aan de monding van de rivier de Vecht, destijds de belangrijkste vaarroute naar het bisdom Utrecht. Toen hij vermoord werd in 1296 door zijn eigen edelen, werd ook zijn kasteel vernield. Vanaf 1370 werd het oorspronkelijke Muiderslot weer opgebouwd en uitgebreid met een woonvleugel aan de kant van de Zuiderzee. In 1576 werd het slot nog versterkt met aarden wallen en bastions. Een andere beroemde bewoner was Pieter Corneliszoon Hooft. Hij woonde 38 jaar lang op het Muiderslot als drost van Muiden en baljuw van het Gooiland. Beroemde leden van de Muiderkring, die daar ontvangen werden, zijn Joost van den Vondel, Anna Roemer Visscher en Constantijn Huygens. Het Muiderslot is het oudste en beroemdste kasteel van Nederland en we krijgen er een rondleiding van een welbespraakte gids. Hij toont ons woon- en slaapvertrekken de keuken en nog meer en vertelt heel veel interessant zaken. De moeite waard. Het is overigens prachtig weer geworden, blauwe lucht en zon en het wordt steeds warmer. Je kunt vanuit Muiden ook met een boot naar het Forteiland Pampus varen en het fort bezichtigen. Dat hebben we al eens gedaan en is de moeite waard.  We lopen weer naar een terras, ditmaal van Ome Ko, ook heel bekend. Daar vormen we een grote kring en gaan aan de borrel. Gezellig bijkletsen met iedereen en heel warm worden in de namiddagzon. We worden door personeel van Graaf Floris gehaald voor het diner, in dezelfde zaal waar we ook de lunch hadden. Zo storen we niet de klanten (het is er heel druk met eters) en zij ons niet! We genieten van een heerlijk 3-gangen diner met de nodige wijn. Lekker en gezellig. Na een kop koffie met…. lopen we weer terug naar de boot. Het is inmiddels 23u, maar een heerlijke zwoele avond en iedereen zit nog lekker buiten op zijn boot. De Excellent mensen hebben een “zware” dag achter de rug en gaan toch langzamerhand naar bed, pardon kooi. Morgen is er weer een dag! 

De volgende dag, zondag 11/6 is het stralend mooi weer en warm. We zouden met een aantal Excellents een eind op de Vecht gaan varen, maar omdat er twee bruggen gestremd zijn wegens reparatie, heeft dat weinig zin. Dus gaat iedereen zijns weegs na hartelijk afscheid genomen te hebben. Wij besluiten een “rustdag” te houden na de dag van gisteren. Dit betekent in de praktijk klusjes doen aan boord en ik maak een begin met dit verslag. Maandagmorgen varen we naar de overkant en meren af bij de Koninklijke. (Koninklijke Nederlandsche Zeil- en Roeivereniging uit 1847). De broer van Hans heeft voor een monteur gezorgd en zij staan op de meldsteiger klaar met de havenmeester om ons te helpen aanleggen. Er is een heel harde aflandige wind en omdat de boeg- en de hekschroef niet meer werken is het dan moeilijk aanleggen. We liggen echter prachtig met het Muiderslot pal tegenover ons. ’s Avonds is dat mooi verlicht, net een plaatje.

De monteur bouwt de dynamo uit en neemt hem mee naar een gespecialiseerd bedrijf om te kijken wat er mee aan de hand is. De volgende middag komt hij weer terug en blijkt de dynamo van binnen verbrand. Gelukkig heeft hij een nieuwe dynamo bij zich, die ingebouwd wordt. Dan is hij een poos bezig om de motoren van boeg- en hekschroef uit te bouwen en neemt die dan mee om ze door te laten meten. De volgende middag, woensdag 14/6, komt hij weer terug met de motoren, die opnieuw gewikkeld zijn. Ze worden weer ingebouwd. De boot ligt al dagen vol rommel en gereedschap, de motorluiken eraf etc. Ik zal blij zijn als e.e.a. achter de rug is, maar….. als wij de volgende dag de boot moeten verplaatsen, omdat de “Waddenzee” van de broer van Hans daar moet liggen, blijkt dat de boegschroef het vertikt en de hekschroef af en toe! Na het inbouwen de vorige dag deden ze het wel! Het houdt maar niet op en ik ben benieuwd of we nog wel deze zomer in Frankrijk belanden! Dus: de monteur weer gebeld, die kwam gelukkig snel, de boegschroefmotor er weer uit en een gereviseerde motor (die we bij ons hadden) erin gezet. Boegschroef doet het! Monteur neemt de opnieuw gewikkelde motor mee. Waarschijnlijk foutje gemaakt bij het wikkelen, maar er zit garantie op. Dus nu wachten we weer op die motor. De monteur, Gaby, is werkelijk heel toegewijd en erg aardig evenals de beide havenmeesters, die steeds vragen hoe het met de reparatie staat. We mogen zo lang blijven liggen als we willen en we liggen niet in de weg, verzekeren ze ons!

Inmiddels is ook de bouwer van de werf waar onze boot gebouwd is aan boord gekomen. Hij was aan de overkant en komt even poolshoogte nemen. Hij adviseert ons twee startaccu’s te nemen i.p.v. één om verdere problemen te voorkomen. De volgende morgen, vrijdag 16/6, komt hij die brengen en inbouwen. En omdat de bruggen op de Vecht nog steeds gestremd zijn, het slecht weer is met harde wind, grijze luchten en kans op regen (gisteren was het mooi en heel warm) en ik niet over het Amsterdam-Rijnkanaal wil, blijven we nog maar liggen. Vanavond een wijntje drinken op de “Waddenzee” en misschien morgen meevaren als de “Waddenzee” Admiraalsschip is bij het Admiraalszeilen t.g.v. de Lustrumfeesten bij de Koninklijke dit weekend.

Wij zijn nu 12 dagen onderweg, hebben 249 km. gevaren, 6 sluizen gehad en veel technische pech! Wat het weer betreft hebben we ook van alles gehad: zware storm, onweer, hoosbuien, kou, zon en warmte. Kortom: echt Hollands.

Met ons gaat het echter goed en ook met poes Minoes.

Wordt vervolgd!

Muiden, 16/6/2017