Excellent 1200

prijs: op aanvraag
lengte totaal: 12,00 m.
breedte: 3,85 m.
diepgang: max. 1,00 m.
inhoud brandstof: ca. 700 l.
inhoud water: ca. 500 l.
gewicht: ca. 12 ton
materiaal romp: polyester
materiaal opbouw: polyester
aantal motoren: 1/2
aantal pk: var
toiletten: 2
douches: 2

Excellent 1000

 

prijs:

op aanvraag

lengte totaal: 10,30 m.
breedte: 3,20 m.
inhoud brandstof: ca. 400 l.
inhoud water: ca. 400 l.
gewicht: ca. 5,8 ton
materiaal romp: polyester
materiaal opbouw: polyester
aantal motoren: 2
aantal pk: 50
toiletten: 1
douches: 1

Excellent 1000 Patrol/Classic

 

prijs: op aanvraag
lengte totaal: 10,30 m.
breedte: 3,20 m.
inhoud brandstof: ca. 500 l.
gewicht: ca. 5,8 ton
materiaal romp: polyester
materiaal opbouw: polyester
aantal motoren: 1
aantal pk: 160
aantal hutten: 1
slaapplaatsen: 6
toiletten: 1
douches: 1

Excellent 960-OK

 

prijs: op aanvraag
lengte totaal: 10,30 m.
breedte: 3,20 m.
inhoud brandstof: ca. 400 l.
inhoud water: ca. 400 l.
gewicht: ca. 5,4 ton
materiaal romp: polyester
materiaal opbouw: polyester
aantal motoren: 1
aantal pk: 100
slaapplaatsen: 4
toiletten: 1
douches: 1

Excellent 960-AK

prijs: op aanvraag
lengte totaal: 10,30 m.
breedte: 3,20 m.
inhoud brandstof: ca. 400 l.
inhoud water: ca. 400 l.
gewicht: ca. 5,4 ton
materiaal romp: polyester
materiaal opbouw: polyester
aantal motoren: 1
aantal pk: 50
aantal hutten: 2
slaapplaatsen: 4
toiletten: 1
douches:

1

 

Excellent Yachts: al 10 jaar hybride voortstuwing

Toen Peter Paay van Excellent Yachts in 2000 begon met hybride voortstuwing kon hij niet vermoeden dat "duurzaamheid"en " CO2 footprint" anno 2010 in de watersportbranche een hot item zouden worden. Zijn motief om jachten van een hybride voortstuwingsconcept te voorzien was oorspronkelijk vooral technisch van aard. Hij wilde een motorjacht bouwen dat geluidsarm, gemakkelijk te bedienen en comfortabel was. Zijn uitgangspunt was dat motorboten ook aantrekkelijk moesten zijn voor minder ervaren schippers en/of hun partners. Bijna terloops merkte Peter Paay op dat hybride voortstuwing "minder milieubelastend" was.

Excellent 1000
Na experimenten om het geluidsniveau van diesels terug te dringen, besloot hij al snel dat elektrische voorstuwing dé manier was om zijn schepen aan bovenstaande eisen te laten voldoen. Zijn Excellent 1000 was de eerste exponent van deze filosofie. Via een zogenaamde ‘V-Drive' weet Peter Paay de beste eigenschappen van een diesel te combineren met de beste eigenschappen van een elektromotor: een van de eerste echte hybride vaarconcepten in Nederland. Een diesel om snel een bestemming te bereiken en een elektromotor om fluisterstil te varen en gemakkelijk te manoeuvreren. De Excellent 1000 daartoe kreeg een innovatief, computergestuurd besturings- en energiemanagementsysteem. Alle nautische functies en de processen aan boord waren via een touchscreen onder handbereik. Het resultaat: een voor die tijd zeer geavanceerd schip met voortreffelijke vaareigenschappen en een ongekend verblijfscomfort. Zijn Excellent 1000 werd dan ook 2002 genomineerd voor "Motorboot van het Jaar".

Excellent 1200 en Pro Docker
Zijn continue streven naar verbetering van het hybride concept, met name op het gebied van energie-efficiency, manoeuvreerbaarheid en comfort, bereikt in 2007 een nieuwe mijlpaal met de introductie van de Excellent 1200. Dit 12 meter jacht werd tot in detail ontworpen om tegemoet te komen aan de wens van jachteigenaren naar méér luxe en comfort. Ook dit jacht wordt genomineerd voor "Motorboot van het Jaar", omdat het een nieuwigheid aan boord heeft: het Pro Docker systeem voor de besturing.  Dit in eigen huis ontwikkelde, elektronische systeem geeft met één enkele joystick volledige controle over het schip. Alle besturingscomponenten zoals stuurhandle, gasmanet,  dieselmotor(en), keerkoppeling(en), boegschroef, hekschroef en roer zijn via een elektronisch systeem aan elkaar gekoppeld. Via een joystick kunnen al deze componenten gelijktijdig én proportioneel bediend worden. Dat was revolutionair. Immers naast de electromotor kan nu ook de dieselmotor zijn kracht proportioneel op de propellor overdragen, iets dat zelfs  in huidige hybride varianten vaak niet mogelijk is.

Excellent 1000 Electric
"Als klanten nu bij Excellent Yachts komen, willen ze alleen nog maar hybride of elektrisch varen... ", zegt Peter Paay anno 2010. Dit geeft aan hoezeer zijn concept eigenaren heeft overtuigd. Juist omdat "groen" en "duurzaam" inmiddels ook op watersportgebied in de belangstelling staan,  vanwege zijn niet aflatende drive tot verbetering, introduceert Peter Paay in 2009 de Excellent 1000 Electric, het eerste schip in dit formaat in Nederland dat volledig elektrisch wordt aangedreven. De voortstuwing komt van twee "pods" van elk 10 kW. De energie wordt geleverd door accu's die 510 Ah, 48 V leveren met een klein aggregaat of walstroom voor het opladen. Geen zware diesel, keerkoppeling, schroefas of roer meer nodig. In de plaats daarvan twee kleine draaibare elektromotoren onder het schip, die garant staan voor optimale manoeuvreerbaarheid. Dit laatste, uiteraard, weer via een joystick. Ondanks het feit dat de Excellent 1000 Electric gebaseerd is op een bestaand rompontwerp, is dit concept dermate energie-efficiënt dat het zich qua vaarduur en snelheid zonder meer kan meten met, of beter presteert dan, motorboten die recentelijk speciaal voor hybride of elektrisch varen zijn ontwikkeld.

CO2 reductie
Excellent Yachts was in 2000 een pionier op het gebied van hybride varen. In 10 jaar heeft het bedrijf een expertise en ervaring op dit gebied opgebouwd die zijn weerga niet kent. Hoewel het motief om hybride schepen te bouwen oorspronkelijk van technische aard was, juicht Excellent Yachts het ten zeerste toe dat hybride en elektrisch varen momenteel in de watersportbranche in de schijnwerpers staat.
Dit niet alleen omdat hybride en elektrisch varen uiterst comfortabel is, maar nu vooral vanuit het belang om duurzame, energie-efficiënte voortstuwingsalternatieven verder te ontwikkelen en zo de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk te reduceren.
Dat Excellent Yachts zich volledig achter deze duurzaamheid-doelstellingen schaart, moge o.a. blijken uit het feit dat de werf zich heeft gecommitteerd aan de doelstellingen van de “Stifting Elektrysk Farre Frslân”. Deze stichting wil bereiken dat een fors deel van de vaar- en voertuigen in Friesland ‘emmissievrij’ wordt aangedreven.