Reis Duitsland 2016 verslag 4

Ons vorige verslag kwam uit Haren (Dld.)  Inmiddels zijn we weer in Nederland.

In Haren had Hans een stuk riet uit de schroef gehaald en we dachten dat daarmee het probleem van het trillen was opgelost, maar bij een stukje varen buiten de haven trilde de boot nog steeds. Na drie maal hard achteruit slaan en weer vooruit kwamen de plantenresten los en de boot trilde niet meer…. Probleem opgelost en kunnen we de volgende dag verder!

Na water getankt te hebben, varen we weg uit jachthaven Ems Park en via sluis Haren komen we op het Haren-Rütenbrockkanaal na eerst € 5.- aan de sluiswachter betaald te hebben voor doorvaart over dat kanaal. Drie jaar geleden was dat nog € 2.-!! Op het Haren-Rütenbrockkanaal passeer je twee sluizen en dan ben je in Nederland. Na nog een verlaat (zo heten de sluizen in Groningen in dat gebied), varen we om 16.30u jachthaven de Runde in Ter Apel binnen en niet voor de eerste keer. We lagen hier al vaak op doorreis naar Duitsland of omgekeerd zoals nu. De volgende dag, zaterdag 3/9, vertrekken we al om 09.15u. Je moet van te voren bellen om je aan te melden en dan gaan er één of twee mannen mee om bruggen omhoog te doen en sluizen te bedienen. E.e.a. houdt erg op, maar het is mooi weer en we varen o.a. door het Veenkanaal, dat door een mooi gebied gaat. Maar voor die tijd schutten we in vier Verlaten en dan moeten we voor de Wethouder Hartmannbrug een uur wachten omdat de mannen lunchpauze hebben. Om 13u varen we dan verder door het Veenkanaal en het Veenpark, een geweldig groot Openlucht museum, dat we drie jaar geleden al hebben bezocht. Aan het eind van de Veenparkvaart passeren we een dubbelsluis en dan nog een spaarsluis met op de kant een levensgrote houten giraffe. Na de Oranjesluis leggen we om 16u aan in Klazienaveen vlakbij een groot winkelcentrum. De kade is van de gemeente, maar er staat wel een stroompaaltje en er is ook water, als je dat nodig hebt. Vandaag worden bruggen en sluizen bediend tot 17u, maar morgen niet. Vanaf 1 september gaat hier al de winterregeling in. Maar we liggen hier goed en er is voor zondag heel slecht weer voorspeld.

’s Avonds eten we heel goed bij een Italiaan. Wie had ooit gedacht dat we nog eens in Klazienaveen zouden liggen! Het is een zachte avond en we eten voor het eerst deze vakantie buiten op het terras. De ober die ons bedient, heeft zwart haar en het uiterlijk van een Italiaan, maar hij blijkt uit Iran te komen. Hij spreekt perfect Nederlands, studeert en is hier op 3-jarige leeftijd met zijn ouders gekomen, gevlucht voor het regime van de Sjah!

Zondag is het inderdaad heel slecht weer en doen we maar weer klusjes en werk ik aan dit reisverslag. We kunnen toch niet verder varen, omdat bruggen en sluizen niet bediend worden.

Maandag 5/9 is het mooi weer en vertrekken we vroeg uit Klazienaveen. Via sluis Erica, de Noorder schutsluis, de Nieuwebrugsluis en de Ossesluis zijn we net 5 min. te laat voor de Rogatsluis bij Meppel. Gelukkig is er een mooi insteekhaventje voor de sluis, waar we kunnen overnachten. De volgende dag gaan we dus door de Rogatsluis en via de Beukerssluis en de sluis in Blokzijl, meren we af in Blokzijl. Het blijft altijd leuk om hier te liggen en ’s avonds branden rondom de haven de lampjes.

Woensdag 7/9 is het weer prachtig weer en varen we van Blokzijl door de Kalenbergse gracht. Het blijft een feestje om naar de prachtige huizen te kijken, de meeste hebben rietbedekte daken. Het riet wordt hier gewonnen en er zijn nog ouderwetse rietdekkers. We varen dus door Nationaal park de Weerribben en dat is niet de eerste keer, maar het verveelt nooit. Na de Linthorst Homansluis meren we af in de vrije natuur aan een soort grasveldje. Tot onze verbazing komt er na een poosje een havenmeester langs en moeten we € 7.50 betalen voor een plekje zonder enige facilteiten. Er is zelfs geen afvalbak te bekennen. Het is er wel rustig. ’s Avonds maken we een wandeling en ontdekken een oude sluis, de Driewegsluis. Als je uit die sluis kwam, kon je drie kanten op.

De volgende dag varen we naar Grou aan het  Pikmeer. Het is heel warm weer. We meren af in de Stadshaven. Grou blijft altijd leuk en levendig. Vrijdag 9/9 varen we van Grou over een paar meren en komen uit op het Prinses Margrietkanaal. We overnachten in jachthaven de Driesprong (je kunt of naar Lemmer of naar Leeuwarden vanaf dit punt) in Suwâld.

Zaterdag varen we naar Franeker en leggen aan in de Stadshaven. Ik ga nog snel wat boodschappen doen, want je bent zo in het centrum. Het is heel warm weer.

De volgende morgen, zondag 11/9, varen we dan naar Harlingen en leggen om 12u aan in onze box bij de Harlinger Watersport Vereniging. De grote klus gaat beginnen: de boot moet leeg en alles naar huis. Het is heel warm en als we thuiskomen doe ik snel de eerste was in de wasmachine. Er zullen er nog 9 volgen! Maar ik moet profiteren van het mooie weer, dan droogt alles snel. Hans rijdt nog enkele malen op en neer tussen boot en huis met volle kratten.

Thuis wacht de post van 8 weken op ons waartussen het overlijdensbericht van een tante. Zij is bijna 99 jaar geworden, dus wel een meer dan voltooid leven.

Zo is er dus een eind gekomen aan onze jaarlijkse vaartocht. We hebben veel beleefd, mooie en minder mooie dingen, maar wel alle Duitse Wadden eilanden bezocht en veel havenplaatsjes aan de kust.

We zijn dus 8 weken weg geweest, hebben 899 km. gevaren en 51 sluizen gehad.

Bedankt voor jullie leuke reacties en tot volgend jaar.

Meest recente reacties

06.10 | 06:57

Goedendag, Bel of mail ons voor in prijsindicatie. +31 418663236 of ricardo@bosmayachts.nl

06.10 | 04:32

Ik heb er inmiddels één op het oog. Alleen zonder hoekzit in de Kuip. Vraag. Is deze bij De Maas apart te bestellen incl. Kussens, en wat zou dat kosten…..? Vast dank.
Grt
Ruud